Voor liefhebbers van miniatuurauto’s is het Mini Citroën Museum van Emiel Van Beirendonck uit Zandhoven zeker een aanrader. “Ik heb rond de 3.000 miniaturen. Het is een werk van jaren geweest”, vertelt Emiel.

De gepensioneerde garagist had tot 2010 een eigen Citroëngarage langs de N14 in Zandhoven. Die had hij overgenomen van zijn vader. Geen wonder dus dat hij helemaal weg is van het Franse automerk. “Ik ben altijd bezig geweest met dit merk. Het is dus logisch dat ik Citroën ging verzamelen. Mijn eerste kastje, met vijf miniaturen in, heb ik opgehangen in 1974. Sindsdien ben ik naar ruilbeurzen of gewone beurzen geweest om mijn collectie uit te breiden. Ik heb de miniaturen nog voor een nieuw model op de weg begint te bollen.”


Het eerste kastje is ondertussen uitgegroeid tot een minimuseum met tientallen glazen kasten. Maar ook meer informatie over de beruchte vering van Citroën en de geschiedenis van de koplampen is er terug te vinden.


”Het is mijn doel om van ieder type uit elk jaartal een miniatuur te hebben. Zo heb ik een miniatuur van een Type A, de eerste Citroën in 1919, tot de DS-reeks die in 2015 op de markt kwam. Samen is dit goed voor zo’n 3.000 exemplaren. Je kan echt oneindig doorgaan met verzamelen maar voor sommige miniaturen vragen ze toch 350 euro. Nu is er een nieuwe reeks waarbij de koplampen uit kristallen van Swarovski bestaan. Zo heb ik er nu één”, legt Emiel uit.


“Onlangs las ik heel toevallig in een tijdschrift dat verzamelaars op zoek zijn naar een 2PK’tje dat gemaakt werd voor een miniatuurbeurs. Ik weet niet precies meer welke want het is jaren geleden. Er waren er maar 500 gemaakt maar de autootjes waren pas na de beurs klaar, dus te laat. Daarom heeft men die gewoon bij speelgoedwinkels afgezet. Ondertussen zouden die een waarde hebben van 350 euro en op de foto zag ik meteen dat ik er ook zo één heb, toevallig ooit eens gekocht in een winkel.”


Emiel zegt nog van ieder model te weten hoe hij er is aangeraakt. “De wagen waar ik het meeste werk aan had, was van een Heller-bouwpakket. Het is een Citroën Traction Avant die uit 1.054 onderdelen bestond. Om die te maken, moest je ook echt garagist zijn. Het was ingewikkeld met kleine bougies, koplampen enzovoort. Ik heb er vier jaar over gedaan tijdens mijn verlof. Ieder jaar nam ik het bouwpakket mee naar zee om er aan te werken en na de vakantie kwam het weer terug naar huis.”


Om zijn collectie aan te vullen, gaat Emiel nu heel specifiek te werk. “Je kan niet alles hebben maar de collectie van het miniatuurmerk Dinky Toys van Citroëns wil ik nog volledig zien. Ik mis er nog vier. Het is een merk dat al bestond toen ik nog klein was. Van dit merk zijn ook wisselstukken van deurtjes en koffers om de miniaturen aan te passen. Want miniaturen restaureren, doe ik ook nog”, besluit Emiel.


Bron : Het Laatste Nieuws - 2016